Har du besluttet dig for at vælge en vicevært, skal du selvfølgelig nøje udvælge den person. Det handler både om at vælge en, du stoler på, for vedkommende kommer til at kende ejendommen ind og ud. Men det handler også om, at du skal vælge en kompetent person til jobbet.
Du har mange ansvarsområder – hvilke skal din vicevært overtage?
I allerførste omgang er det en god idé at sætte dig ned og finde ud af, hvad du forventer af en kommende vicevært. Du har selv overblikket over dine arbejds- og ansvarsområder, og det er netop også grunden til, at du vil have en vicevært: Du har brug for hjælp til at fuldføre dem alle.
Så hvad skal din vicevært kunne? Vi har nogle eksempler på opgaver:
- Styre ind- og fraflytningsprocesser
- Passe og vedligeholde ejendommens ind- og udendørsområder
- Gøre rent på fællesområder
- Købe og montere hårde hvidevarer
- Udføre mindre håndværksopgaver
- Udskifte lyskilder
- Tage kontakt til håndværkere i tilfælde af problemer, udskiftninger og skader
- Aflæse målere
- Passe varmecentralen
- Rydde sne og salte
Nogle opgaver vil du eller beboere i ejendommen måske selv gerne varetage, mens andre er netop grunden til, at du vil have en vicevært. Når du har din liste over ønskede ydelser, bliver det allerede meget nemmere at finde en vicevært, der passer til dine behov.
Selvstændig vicevært eller vicevært fra en virksomhed?
Langt de fleste leverandører af ejendomsservice tilbyder, at du kan få en eller flere viceværter tilknyttet din eller dine ejendomme. Men du kan også vælge at ansætte én selvstændig vicevært, som du selv opsøger eller laver jobopslag til.
Begge dele har sine fordele og ulemper.
Fordele ved at vælge en vicevært fra en virksomhed:
- Der er næsten altid leveringsgaranti, da de har flere viceværter ansat
- Du kan få hjælp til et bredt udvalg af services og opgaver, da de har flere ansatte
- Der er ofte tilknyttet håndværkere, som du kan få hjælp af, hvis der er skader eller problemer
- Du skal ikke selv køre løn, skat, feriepenge, pension, transportomkostninger og så videre – det sørger virksomheden for, og du får en faktura
Til gengæld kan du også regne med, at der ofte vil være en lidt højere pris forbundet med den løsning. Du betaler nemlig også for, at der uanset hvad er en medarbejder klar til at hjælpe i ejendommen samt for administration, lønsystem og så videre.
Fordele ved at vælge en vicevært, der ikke er fra en virksomhed:
- Du kan selv vælge din vicevært og holde jobsamtale, så du får en, du føler dig helt tryg ved
- Du kan selv forhandle løn, pension, ferie og så videre og bestemme udgifter
- Du kan nemmere komme i kontakt med den ansatte, da du ikke skal igennem en administration forinden
Vælger du en selvstændig vicevært, kan det dog blive et problem at få hjælp til services, hvis vedkommende bliver syg eller er på ferie. På samme måde er det ikke sikkert, din vicevært har kompetencer til alle de opgaver, du vil have udført.
Er du i tvivl om, hvad du skal vælge af vicevært til ejendommen?
Hvis du ikke helt ved, hvordan og hvorfra du skal vælge vicevært, kan du altid tage kontakt til nogle forskellige virksomheder og selvstændige.
Få dem til at give dig et tilbud og hør, hvad de har at byde på. Når du har tilbud og muligheder foran dig, er der helt sikkert noget, der trækker mere i dig.