Hvordan starter man en virksomhed
Hvordan starter man en virksomhed
Håndværker.dk
Håndværker.dk
Håndværker.dk

Vejledning - sådan starter du en virksomhed

1. Vælg hvilken type virksomhed du vil starte

Der er mange virksomhedsformer at vælge imellem, når man gerne vil starte som selvstændig. Forskellene består primært i spørgsmål om ansvar, ejerskab og formelle krav fra staten.

Disse er de mest anvendte former for virksomheder:

Er du i tvivl om, hvilken virksomhedsform du skal vælge, så få gerne iværksætterhjælp fra en revisor, som kan vejlede dig om de bedste løsninger.

2. Lav en forretningsplan

Skal du låne penge til at starte din virksomhed, så vil dine kreditorer (eksempelvis banken) typisk gerne kende din plan for virksomheden fuldt ud. Det samme er gældende, hvis du vil overbevise en anden om at starte virksomheden sammen med dig.

I forretningsplanen beskriver du kerneelementerne i din plan for virksomheden, eksempelvis hvor stor startkapitalen er, hvilket produkt eller ydelse du vil sælge, hvilken type kunder du sigter efter, hvordan du vil sælge og markedsføre dit produkt eller din service mm.

Forretningsplanen er under alle omstændigheder et nyttigt redskab, da den tvinger dig til at tage stilling til vigtige spørgsmål og kan hjælpe dig med at holde et skarpt fokus på dine mål.

3. Udarbejd et budget

Når du laver et udkast til et budget, så skal du i grove træk skrive alle de beløb ned, som du forventer at der skal betales i forbindelse med driften. Det kan eksempelvis være husleje, el, varme, diverse indkøb, leverancer og lignende. På den måde har du overblik over, hvor meget du skal sælge for at kunne betale alle regninger og stadig få overskud.

Har du ikke erfaring med budgetter, så er det en god idé at få hjælp fra en revisor. Det er ikke sjovt lige pludseligt at finde ud af, at man mangler penge til en udgift, som man ikke havde set komme.

4. Få styr på tilladelserne

Nogle erhverv indebærer, at man skal søge visse tilladelser og bevillinger fra kommunen, styrelser eller politiet.

Vil du eksempelvis gerne starte en café, hvor der både sælges mad og alkohol, skal du både søge tilladelse hos fødevarestyrelsen og ansøge om en alkoholbevilling hos politiet. Vil du starte et taxafirma, skal der søges om taxabevilling hos kommunen, og skal du starte din egen ejendomsmæglervirksomhed, så skal du søge om optagelse i ejendomsmæglerregistret på virk.dk.

Du kan se om din virksomhed kræver tilladelser på statsvaekst.virk.dk.

5. Registrer din virksomhed og få et CVR-nummer

Alle erhversdrivende virksomheder i Danmark skal registreres på virk.dk og have en digital postkasse.

Hvis din omsætning (ikke dit overskud) forventes at være på mere end 50.000 kr., så skal virksomheden desuden have et CVR-nummer - altså momsregistreres. Sådan gør du:

  1. Log ind på virk.dk med dit personlige NemID.
  2. Vælg dit firmas navn - dette skal være unikt i Danmark.
  3. Vælg din selskabsform og din branchekode, som du kan finde en oversigt over på virk.dk/branchekode (det er vigtigt at finde den branchekode, der passer specifikt til din virksomhed).
  4. Udfyld registreringen efter vejledningen, som du finder på Virk.dk.
  5. Efter en sagsbehandling vil dit firma nu være registreret.

Hjælp til at starte virksomhed fra en revisor

Vil du være sikker på at vælge den rette virksomhedsform, at udfylde alle formularer korrekt og at udarbejde et budget, der ikke er til at skyde igennem, så kan det være en god idé at få iværksætterhjælp fra en revisor.

  1. Forside »
  2. Hvordan starter man en virksomhed »

Hvordan starter man en virksomhed?

Vejledning - sådan starter du en virksomhed

1. Vælg hvilken type virksomhed du vil starte

Der er mange virksomhedsformer at vælge imellem, når man gerne vil starte som selvstændig. Forskellene består primært i spørgsmål om ansvar, ejerskab og formelle krav fra staten.

Disse er de mest anvendte former for virksomheder:

Er du i tvivl om, hvilken virksomhedsform du skal vælge, så få gerne iværksætterhjælp fra en revisor, som kan vejlede dig om de bedste løsninger.

Få vores 7 bedste råd til at indgå en aftale med en håndværker

2. Lav en forretningsplan

Skal du låne penge til at starte din virksomhed, så vil dine kreditorer (eksempelvis banken) typisk gerne kende din plan for virksomheden fuldt ud. Det samme er gældende, hvis du vil overbevise en anden om at starte virksomheden sammen med dig.

I forretningsplanen beskriver du kerneelementerne i din plan for virksomheden, eksempelvis hvor stor startkapitalen er, hvilket produkt eller ydelse du vil sælge, hvilken type kunder du sigter efter, hvordan du vil sælge og markedsføre dit produkt eller din service mm.

Forretningsplanen er under alle omstændigheder et nyttigt redskab, da den tvinger dig til at tage stilling til vigtige spørgsmål og kan hjælpe dig med at holde et skarpt fokus på dine mål.

3. Udarbejd et budget

Når du laver et udkast til et budget, så skal du i grove træk skrive alle de beløb ned, som du forventer at der skal betales i forbindelse med driften. Det kan eksempelvis være husleje, el, varme, diverse indkøb, leverancer og lignende. På den måde har du overblik over, hvor meget du skal sælge for at kunne betale alle regninger og stadig få overskud.

Har du ikke erfaring med budgetter, så er det en god idé at få hjælp fra en revisor. Det er ikke sjovt lige pludseligt at finde ud af, at man mangler penge til en udgift, som man ikke havde set komme.

4. Få styr på tilladelserne

Nogle erhverv indebærer, at man skal søge visse tilladelser og bevillinger fra kommunen, styrelser eller politiet.

Vil du eksempelvis gerne starte en café, hvor der både sælges mad og alkohol, skal du både søge tilladelse hos fødevarestyrelsen og ansøge om en alkoholbevilling hos politiet. Vil du starte et taxafirma, skal der søges om taxabevilling hos kommunen, og skal du starte din egen ejendomsmæglervirksomhed, så skal du søge om optagelse i ejendomsmæglerregistret på virk.dk.

Du kan se om din virksomhed kræver tilladelser på statsvaekst.virk.dk.

5. Registrer din virksomhed og få et CVR-nummer

Alle erhversdrivende virksomheder i Danmark skal registreres på virk.dk og have en digital postkasse.

Hvis din omsætning (ikke dit overskud) forventes at være på mere end 50.000 kr., så skal virksomheden desuden have et CVR-nummer - altså momsregistreres. Sådan gør du:

  1. Log ind på virk.dk med dit personlige NemID.
  2. Vælg dit firmas navn - dette skal være unikt i Danmark.
  3. Vælg din selskabsform og din branchekode, som du kan finde en oversigt over på virk.dk/branchekode (det er vigtigt at finde den branchekode, der passer specifikt til din virksomhed).
  4. Udfyld registreringen efter vejledningen, som du finder på Virk.dk.
  5. Efter en sagsbehandling vil dit firma nu være registreret.

Hjælp til at starte virksomhed fra en revisor

Vil du være sikker på at vælge den rette virksomhedsform, at udfylde alle formularer korrekt og at udarbejde et budget, der ikke er til at skyde igennem, så kan det være en god idé at få iværksætterhjælp fra en revisor.

Beregn en pris på en revisor på 2 minutter

Gratis og uforpligtende

Du får prisen med det samme

En god start på dit byggeprojekt

- og skulle du sidde fast, så hjælper vi

Send os en simpel beskrivelse af din byggeopgave

Mangler du inspiration?

Se flere artikler

Tags


-

Skriv dig op til vores gratis guides og vejledninger

Håndværker.dk bruger cookies

For at forbedre brugervenligheden af vores website, bruger vi egne cookies og cookies fra tredjeparter. Disse cookies har til formål at understøtte tre overordnede formål på hjemmesiden som er funktionalitet, statistik og marketing.

${options ? "Skjul indstillinger" : "Vis indstillinger"}

Send os din opgave
Få op til 3 uforpligtende tilbud på din opgave

Få op til 3 uforpligtende tilbud på din opgave

Skriv dine oplysninger her
Besked
Tilmeld dig Håndværker.dks nyhedsbrev Accepter betingelser
Vedhæft billeder Send