Øv
Anmeldelse af Allround Byg A/S
2017-10-25Efte...r vores første huskøb falder vi over Allround Byg A/S, da deres vogne holdt i kvarteret. Vi indleder derefter et samarbejde, hvor vi bliver mødt af en enormt venlig ansat. Han går vores hus skavanker igennem og vi bliver enige om hvor der skal gribes fat. Vi modtager et samlet tilbud og sidenhen har der været en del tilføjelser.Denne anmeldelse vil søge blot at klarlægge Allround Byg A/S arbejdsproces gennem en gennemgang af vores opgaver. Mailkorrespondancer, billeder mv. Er selvfølgelig dokumenteret og gemt. For at undgå en uoverskuelig længde, vil denne gennemgang blot skitsere forløbene.
Vi har fået udført følgende:- Nedrivning af gammel - og opsætning af ny udendørs trappe
- Montering af skabsløsning
- Montering af vinduer
- Reparation af kælderrum (fugtskade) – pudsning, gulv & loft
- Opsætning af ventilationssystem 1 sal
- Opsætning af ventilationssystem kælder
- Udendørs pudsreparationer
- Opsætning af ny varmtvandsbeholder
- Understrygning af tag
- Montering af vandhane udendørsUdendørs trappe
Den første tømrer som blev sendt ud var uengageret og ville egentligt ikke tage opgaven på sig, da vi havde specifikke krav (at den var smallere end normen). Vi skrev derefter til Allround som med det samme sendte en ny tømrer ud. Denne tømrer skulle ende med at lave en stor del af vores ting.Selve processen var enormt langsom, men resultatet udgør selve problematikken. Akrylfuge til at lukke hullerne (vandbaseret udenfor?), samlingerne var fuldstændig amatøragtige og skæve. Brædderne var ikke lige lange og generelt var den fuldstændigt håbløs. Allround har efterfølgende udbedret dette over en længere periode, hvor både tømrere, snedkerere og muligvis andre har været ude og se på den – ikke af egen vilje, men derimod gennem talrige emails og klager fra min side. Da jeg første gang konfronterer Allround med dette, bliver jeg mødt en henvisning til selv samme tømrer, som med sin ”faglighed” kan modargumentere alle kritikpunkter. Efterfølgende har vi så fået ret og dette er udbedret. Utroligt dårligt stykke sjusk og en trappe vi ikke bliver glade for, grundet den dulmende følelse af at have betalt for et stykke plattenslageri. Det skal lige siges at Allround fuldt ud erkender dette – hvilket selvfølgelig er noget værd. Slutresultatet er udmærket, men sikke en opslidende proces.Montering af vandhane udendørs
Vi ønskede at få monteret en vandhane udendørs til vandslange. Den ovennævnte tømrer får boret det første hul. Problematikken er, at han borer hullet således, at vandhanen vil blokere for vores kældertrappe? Derudover er den så lavt monteret, at man ikke vil kunne få en spand nedenunder. Dette var en ommer, så vi får lavet et nyt hul lavet (I vores gamle og bevaringsværdige hus) – mon vi har betalt for dette?Montering af ventilationssystemer
Den samme tømrer står for at bore huller til ventilationssystemerne.
Hullerne bliver boret og dette gøres relativt smertefrit, på nær at vores badekar på 1. Sal bliver enormt ridset – kun overfladisk, men stadigvæk enormt irriterende. Vi konfronterer Allround med dette, bliver henvist til håndværkerne som selvfølgelig benægter ethvert kendskab til disse ridser. Ord mod ord – ærgerlig oplevelse.Elektrikeren gjorde sit arbejde super fint og var en enormt venlig mand.Montering af skabsløsning
Her bliver der sendt en yngre generation tømrere ud for at sætte vores skabsløsning op.
De er enormt effektive, søde og klarer opgaverne super flot. Små fejl som de selv gør opmærksom på og retter. De efterlader skabet uden en topliste på, hvilket kan være en kommunikativ fejl – dette bliver rettet nogen tid efter, da vi har gjort opmærksom på det. Skabet er vi enormt glade for.Udendørs pudsreparationer
De udendørs pudsreparationer bliver udført af en ung murer, som henter mig efter færdigt arbejde, beder mig om at sige ok til hans bud på pudsningen og derefter kører tilfreds. Super god oplevelse!Indendørs reparation og pudsning af kælder
Vi bliver lovet et lækkert og færdigt rum. Vi bliver mødt af rå gipsplader i loftet, gulvet uden færdige hjørner, ufærdige løsninger i øvre hjørner og mærkelige løsninger hist og her. Jeg spørger Allround om hvorvidt de er færdige, får at vide at de er det og sender efterfølgende dokumentation af alt det ufærdige arbejde. Vi bliver derefter lovet de vil komme dagen efter, hvilket de ikke gør. Derefter lovet dagen efter op til weekenden, hvilket jeg stoler på og derfor booker hjælp til malerarbejdet – de dukker ikke op igen. Efter talrige mailkorrespondancer bliver rummet lavet færdig. Her bliver man efterladt med en følelse af, at ”går den så går den”.
Det lækre rum var dog et tilbud kun fra murerens side, hvilket betød at jeg selv skulle spartle osv. Hvis man vil have færdige løsninger, så skal man grave. – Fejlkommunikationen opstår internet, da murermesteren slet ikke havde samme svar og forståelse af arbejdet som kommunikationsafdelingen.Opsætning af varmtvandsbeholder
I takt med reparationen af vores kælder fik vi udskiftet vores varmtvandsbeholder.
Dette resulterede i at min 2 årige datter og kone var uden varmt vand i 3 dage grundet dårlig planlægning og kommunikation (Uden at være blevet informeret om dette). Efterfølgende var opgaver som var aftalt med VVS ikke udført og hang ufærdige i en stund. Super flink VVS ellers som kom efter fyraften, da han godt kunne se at situationen var uholdbar – god stil!!!Montering af vinduer
Resultatet af monteringen er pænt, med små detaljer som ikke er blevet kælet for. Små irritationsmomenter, som kunne have gjort kunden glad, men okay.
Selve processen var fuldstændig uacceptabel. Dagene blev ikke kommunikeret ud og af ren held var vi hjemme de dage hvor tømrerne lige pludselig dukkede op.Allround som hovedentreprenør
Hvis man ønsker et firma som er gennemsigtigt, struktureret og informativt, så er dette ikke firmaet. Kommunikationen sejler og formår ikke at orientere, planlægge og formidle håndværkernes arbejde. Firmaet havde ikke styr på hvor vores nøgler var, de formåede at smide vores udlånte parkeringskort væk og værst af alt – efterlade os med en enormt dårlig fornemmelse af samarbejdet.En eksemplificering af dette var da vi efterfølgende af montering af vinduer opdagede revner i facaden. Jeg skrev venligt til Allround at de var opståede. Jeg blev mødt af en absolut frasigelse af ansvar og ikke et ønske om at sende nogen ud og se på det. På dette tidspunkt var vi så trætte af den dårlige kommunikation, de ufærdige løsninger mv. Så vi trak os fra samarbejdet og dokumenterede revnerne med billeder. Så blev vi mødt af en undskyldende ”Det var ikke for at anklage jer for at lyve” og et ønske om at sende murermesteren ud. Murermesteren forklarede efterfølgende årsagerne til revnerne, hvilket var helt fint og efterlod os tilfredse. De billeder som kommunikationsafdelingen hævdede kunne dokumentere revnernes oprindelse var fejlagtige og viste intet til at modbevise. Fred være med det – super dårlig stil og håndtering fra kommunikationsafdelingen, men murermesteren fik forklaret problematikken og vi kan gå videre i livet med viden om at det ikke var monteringen der gjorde dette.Opsummering
Kan vi anbefale Allround Byg A/S?
Vi har betalt vores regninger, aflyst fremtidige tilbud på bl.a tag og skiftet firma. Prismæssigt kan vi se at Allround er lidt billigere end vores nye firma, men man sparrer også på at leve med klamphuggeri og en dårlig smag i munden efter arbejdet er (nogle gange) færdiglavet.
Vi vidste i en periode på godt 2 måneder ikke hvornår vi havde håndværkere. De kom og gik og vi fik intet at vide. Jeg bad om en plan, blev lovet en plan og modtog aldrig en.Det er ubehageligt når man gentagene gange skal klage og rette henvendelse på sjusk. Der er modvillighed for at rette op på fejlene – hvor er stoltheden over arbejdet? Man er efterladt med en følelse af, at hvis man ikke selv kæmper, så havde vi været efterladt med noget ufærdigt byggesjusk.
Læs mere
Vis mindre
Jonathan Kvium
2017-10-25 00:00:00